Goede voornemens werken ook in crisistijd

TWENTE - Januari is de maand van de goede voornemens. Stoppen met roken, beter eten en meer bewegen staan altijd bovenaan ieders lijstje. Zeker op het gebied van meer bewegen is dit momenteel een uitdaging; we brengen meer tijd thuis door, georganiseerde sport ligt stil en ook de sportscholen, zwembaden en andere mogelijkheden moeten we nog even missen. Toch kunnen we zelf veel doen om juist nu gezond en vitaal aan het nieuwe jaar te beginnen.

Routine, routine en routine zijn de drie belangrijkste dingen om een goed voornemen vast te houden. Wetenschappelijk inzicht is dat als je iets tien keer doet, het al snel een routine begint te worden die je makkelijker vast kan houden. Door consistent iedere dag of om de dag te sporten of te bewegen bouw je al snel een routine op die makkelijker is om vast te houden. Ook wanneer je dit thuis op eigen gelegenheid doet. Wel kán een sportschool helpen om de motivatie wat op peil te houden door de gezelligheid, wanneer deze weer open zijn.

Realistische verwachting
Wanneer we beginnen met sporten is het belangrijk om realistische verwachtingen te hebben. Het duurt zeker een week of twee voordat sporten een routine is. Na een week of vier begin je zelf de eerste resultaten te zien. Na zes weken zien familie, vrienden en kennissen de positieve veranderingen. Menig beginnend sporter met goede voornemens wil gelijk resultaat zien en raakt motivatie kwijt wanneer de kilo’s er niet na een week of twee afvliegen.

Voorkom blessures
Wie gaat sporten of bewegen moet zich ook bewust zijn van het risico van blessures. Te snel, te veel willen doen is niet verstandig. Ook is het goed om zeker na een lange tijd niet actief te zijn geweest te beginnen met iets met minder impact en minder risico’s op blessures. Wanneer je thuis gaat sporten - oefeningen, yoga, hardlopen in je eigen buurt, etc. - is het belangrijk om blessures te voorkomen. Het is belangrijk om bijvoorbeeld voor hardlopen goed schoeisel te gebruiken. En bij oefeningen om de juiste vorm goed aan te leren om blessures te voorkomen. Online fitnessinstructie kost weliswaar wat meer, maar kan problemen voorkomen. En het geeft wat meer motivatie!

Goed eetpatroon
Een belangrijk gezegde: je kunt nooit harder lopen dan je vork. Het is dan ook verstandig om zeker naar je eetpatroon te kijken. Wanneer je nu door de crisis minder actief bent, kunnen de kilo’s er makkelijker bij komen. En wat er niet bij komt qua corona-kilo’s, hoeft er immers ook niet af!

Meer berichten